16 فوریه 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درOcular Immunology and Inflammation ، نشان داده است که آلوپورینول می تواند خطر ادم ماکولای دیابتی (DME) را کاهش دهد.DME ، یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در بیماران مبتلا به دیابت است.

بیماری چشم دیابتی، یکی از علل اصلی از دست دادن بینایی در افراد 20 تا 74 ساله است. این بیماری می تواند بینایی مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به کاهش بینایی از تاری دید تا کوری شود که به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی و استقلال افراد تاثیر می گذارد. از میان شرایط ناتوان کننده بینایی در بیماران مبتلا به بیماری چشم دیابتی، DME درمان نشده، یکی از علل شایع از دست دادن بینایی است.

برای درمان ادم ماکولا، فتوکواگولاسیون لیزری کانونی یا شبکه ای، استاندارد مراقبت از دهه 1980 و تا سال 2010 بوده است. این درمان در مقایسه با عدم درمان، احتمال افزایش بینایی را بالا می برد و خطر از دست دادن بینایی را کاهش می دهد. کارآزمایی‌های اخیر فاز II و III تزریق داخل زجاجیه‌ای عوامل ضد فاکتور رشد اندوتلیال عروقی به ترتیب با افلیبرسپت و رانیبیزوماب و فاز دوم کارآزمایی‌ با بواسیزوماب، نشان داده‌اند که این درمان ها برای کاهش خطر از دست دادن بینایی و افزایش احتمال حفظ بینایی، نسبت به فتوکواگولاسیون لیزری کانونی/شبکه‌ای برتری دارند.

آلوپورینول، ممکن است التهابی که سبب ادم ماکولا دیابتی می شود را با مهار گزانتین اکسیداز محدود کند، زیرا وجود التهاب و متعاقب آن ترشح سیتوکین التهابی، منجر به شکسته شدن سد خونی شبکیه می شود.

با توجه به موارد فوق، دکترS. Scott Sutton  و همکارانش از دانشگاه کارولینای جنوبی در کلمبیا، در ایالات متحده به بررسی تاثیر آلوپورینول بر ادم ماکولا دیابتی در میان جانبازان مبتلا به دیابت نوع 2 در ایالات متحده، در یک مطالعه همگروهی گذشته نگر پرداختند. برای تخمین خطر ادم ماکولا دیابتی، از مدل‌ تطبیق امتیاز گرایش و مدل خطر کاکس استفاده شد.

آنالیزها نشان داد که آلوپورینول با کاهش 24.6 درصدی خطرDME (نسبت خطر= 0.754) همراه بود.

محققان نوشتند: در میان بیماران مبتلا به دیابت، آلوپورینول می تواند خطر ادم ماکولا دیابتی را کاهش دهد، اما انجام تحقیقات بیشتر در مورد اثرات آلوپورینول برDME ، ضروری است.

رفرانس:

The study, "Allopurinol and the Risk of Diabetic Macular Edema among US Veterans with Type 2 Diabetes," was published in the journal Ocular Immunology and Inflammation. DOI: https://doi.org/10.1080/09273948.2023.2170886

منبع:

https://medicaldialogues.in/ophthalmology/news/allopurinol-lowers-risk-of-macular-edema-among-diabetes-patients-106854